Mielőtt leülnénk a PowerPoint elé a preZENtáció előtt... és mit tanulhatunk ebből a eTananyagkészítés esetén
Nem is olyan régen kiderült, hogy volt szerencsém a preZENtáció című könyvhöz. Garr Reynolds könyvében továbbhaladva találjuk meg azt, amit minden tanárképzésben résztvevő úgy tanul meg, hogy a célcsoport feltérképezése (73. oldal). A könyv szerint minden prezentáció elkészítése előtt fel kell tennünk az alábbi villámkérdéseket:
- Mennyi időnk van?
- Hol fogunk előadni?
- A nap mely szakaszában?
- Kikből áll a hallgatóság?
- Vajon honnan jöttek?
- Mit várhatnak tőlem, tőlünk?
- Miért éppen mi fogunk beszélni?
- Milyen reakciót várunk a közönségtől?
- Milyen vizuális médium a legmegfelelőbb az adott helyzetben, az adott hallgatóság számára?
- Mi az előadónk fő célja?
- Mi a történet, amit átadhatok?
- És a legfontosabb kérdés: Mi a legeslegfontosabb üzenetünk?
Amikor az ember előad tényleg nagyon sok esetben kizárólag arra összpontosít, hogy a rendelkezésre álló időbe minél több diát belezsúfoljon. Ennél részletesebben talán nem is gondoljuk át a dolgokat. Pedig lehet, hogy érdemes. Ugyanakkor ezek a kérdések természetesen nem csak a szigorúan prezentációval (ppt és társai) ellátott "fellépésre" vonatkoznak. Hiszen mindezt fel kell tennünk bármely tanóra előtt, akár használunk bármilyen vizuális segédeszközt (írásvetítő, tábla, projektor, stb.), akár nem nem.
Amennyiben pedig ezeket elfogadjuk, akkor villámgyorsan beláthatjuk, hogy ha a ppt készítés előtt ezeket fel kell tennünk, és hasonlóan fel kell tennünk maga az óra megtartása előtt (hiszen mindezek összefüggnek, kölcsönösen hatnak egymásra), hát igaz a jegyzettekre, tankönyvekre, stb. Ha pedig ezekre igaz, akkor igaz egy elektronikus oktatóanyagra is. Maximum egy kicsit át kell fogalmaznunk őket:
- Mennyi idő alatt kell önállóan feldolgozni az anyagot?
- Milyen informatikai környezet áll rendelkezésre?
- Vajon a tanulók milyen időközönként tudnak tanulni?
- Kikből áll az oktatóanyagból tanulók köre?
- Vajon milyen kultúrkörből jöttek?
- Milyen előzetes elvárásaik vannak az oktatóanyaggal kapcsolatosan?
- Miért éppen ezt az oktatási formát (önálló tananyag-feldolgozás) választották?
- Várunk-e visszajelzés a tananyag feldolgozására vonatkozóan? (vélemények, feldolgozási idő, bejárási utak, stb.)
- Milyen vizuális médium a legmegfelelőbb az oktatóanyag egyes elemein belül a várható tanulói réteg számára?
- Mi az oktatóanyag fő célja?
- Beágyazhatom e az anyagot egy történetbe?
- Mi az oktatóanyag legfontosabb üzenete?
Megjegyzések