Ugrás a fő tartalomra

Feladatblokk Moodle alá

Készítettem egy blokk elemet a Moodle alá, amelynek célja, hogy adott személyek feladatokat küldjenek be célcsoportok számára, és a célcsoport tagjai azt magukhoz rendelhessék. Így egyfajta feladatkiosztás léphet életbe a Moodle-t használva.
A blokk elméletileg 2.x alatt működik, de a fejlesztés 2.6 alatt zajlott és tesztelve 2.6 illetve 2.7 alatt lett.
A blokk innen tölthető le: https://sourceforge.net/projects/moodletaskblock/

A Feladatblokk célja

A Feladatblokk fő célja, hogy kialakított csoportok számára feladatot lehessen beküldeni, amely feladat elvégzése a továbbiakban nyomon követhető (naplózott), és így egyértelműsíti a feladat elvégzéséért felelős személyt, kizárva a hagyományos módon terjedő feladatkiosztásokból fakadó információtorzulást.
A kialakított rendszer előnye, hogy:
  • Segítségével nyomon követhető, hogy az adott feladatot melyik kolléga vette át, mikor kezdte el, milyen stádiumban van éppen a feladat elvégzése stb. 
  • A feladat küldőjének nem kell egyik vagy másik kollégát megkeresni, rábízhatja az adott célcsoportra, hogy hogyan osztják el maguk között a munkát (hiszen ők tudják, hogy éppen ki szabad, ki ér rá stb.) 
  • A feladat küldője pontosan tisztában lesz azzal, hogy célcsoporton belül ki a felelős az adott feladat elvégzéséért. 
  • A célcsoporton belül is meggyorsítja és egyszerűsíti a kommunikációt, hiszen azonnal látszik, hogy egy adott feladatot elvállalt-e valaki, vagy még gazdára vár. 
  • Az automatikus elektronikus levél küldésének a segítségével a feladat feladója és a célcsoport minden munkatársa értesül minden lényegi változásról a feladattal kapcsolatosan, megkönnyítve így a kommunikációt, elkerülve az információk torzulását, elveszését, kizárva az esetleges duplikálódó feladatmegoldásokat.
A blokk felépítése nagyon egyszerű, igazán két részből áll:
  • Feladatok listája: Felsorolás szerűen mutatja az általunk beküldött feladatokat, illetve az azoknak a munkacsoportoknak kiadott feladatokat, amelyeknek tagjai vagyunk. A beküldött feladatok azonosítószáma illetve a neve látható. Bármelyikre kattintva nézhetjük meg a részleteket.
  • Elvégezhető műveletek: A jogosultságunknak megfelelő műveletek listája. Alapértelmezés szerint itt csak a Feladat beküldése látszik.

Új feladat beküldése

A blokkban a Feladat beküldése linkre kattintva a rendszer átnavigál a Feladat beküldése ablakba.
Feladat felvételéhez az űrlap minden mezőjét ki kell töltenünk (kivéve az állomány csatolását lehető tevő mezőt), melyek a következők: 
  • A feladat neve: A beküldendő feladatot el kell neveznünk, amely megjelenik majd a feladatok listájában, így segítve annak megtalálását. 
  • A feladat célcsoportja: A lenyíló listában lehet kiválasztani, hogy melyik csoport számára szeretnénk a feladatot felvinni. (A kiválasztható célcsoportok listáját, és a célcsoportok tagjait adminisztrátori jogosultsággal lehet szerkeszteni.)
  • A feladat prioritása: A beküldendő feladat elvégzésének fontosságát jelzi. Értéke lehet:
    • Normál: A feladat elvégzése a normál ügymenet menetrendje szerint történhet, nem kell különösebben kérni annak elkészítését.
    • Sürgős: Egyes feladatoknál indokol lehet, hogy kiemelt figyelemmel kell kezeljük. Ekkor a feladatot elvégző csoport csoport tagjai az egyéb elfoglaltságaik közé magasabb prioritással iktatják be a feladatot.
    • Extra sürgős: Különösen indokolt esetben kérhető, hogy a feladat elvégzésére felkért csoport akár saját feladatainak átütemezésével is végrehajtsa a kért feladatot.

      Az feladat prioritása csak jelzés értékű. A feladat kiadója ezzel jelezheti indokolt esetekben a feladat elvégzésére felkért csoport számára, hogy a beküldött feladat egy komplexebb folyamaton belül annak ütemezésében milyen fontossággal bír. 
  • A feladat leírása: A szövegmező segítségével leírhatjuk, hogy milyen feladatra szeretnénk felkérni az adott csoportot, azaz itt kell megadnunk a feladat elvégzéséhez szükséges összes információt. Ilyen lehet pl.: mely munkatevékenységeket kell végrehajtania a célcsoportnak, vagy a feladat elvégzéséhez szükséges források hol találhatóak. 
  • Fájl csatolása: A feladathoz állomány is mellékelhető a Moodle szabvány állományfeltöltő felületén. Állomány csatolásához egyszerűen be kell húznunk a mezőbe fájlunkat, vagy kattintva a kívánt részre a felbukkanó ablakban az Állomány feltöltése rész alatt a Tallózás gombbal megkeresve használjuk végül az Állomány feltöltése gombot. (A kiválasztott fájl neve megjelenik ebben a mezőben, hogy láthassuk, a helyes fájlt sikerült kiválasztanunk.)
Amennyiben minden mezőt kitöltöttünk, a Módosítások mentése gombra kell kattintanunk!
A feladat beküldését követően a célcsoport össze tagja a Moodle rendszerben tárolt e-mail címre kap egy értesítő levelet, melyben tájékoztatva lesznek, hogy új feladat érkezett a számukra.
Az így kapott üzenetből a célcsoport tagjai tájékozódhatnak az alábbiakról: 
  • Feladat azonosítója (ID)
  • Feladat neve 
  • Feladat prioritása 
  • Feladat tartalma

Feladatok listája

A feladatok listáját maga a blokk tartalmazza. Az itt látható feladatok valamilyen okból személyünkhöz köthetőek. Ezek az okok az alábbiak: 
  • A feladat általunk lett beküldve.
  • A feladat annak a csoportnak lett küldve, melynek tagjai vagyunk.
Minden feladatról láthatjuk a nevét, illetve előtte zárójelben az egyedi azonosító számát (ID), így az értesítő levélben érkezett ID szám alapján könnyen beazonosíthatunk egy feladatot.
Bármelyik feladatra kattintva megtekinthetjük annak részleteit.
A képernyő felépítése kettős:
  • A képernyő felső részén a feladat információs lapja látható. 
  • Az alatta levő űrlap rész felépítése változó vagy egyáltalán nem látható attól függően, hogy az adott személynek mi a viszonya az adott feladattal:
    • A feladat beküldője nem látja az űrlapot, csak a feladat adatait tekintheti meg mindaddig, amíg a feladatot meg nem oldották.
    • Feladat átvétele űrlap: A feladat célcsoportjának tagjai láthatják. Itt tudják magukhoz rendelni az adott feladatot. 
    • Feladat állapotának a beállítása űrlap: Egy adott feladat tulajdonosaként beállítható annak elkészültségi foka, illetve befejezés esetén lezárható a feladat.
A feladatok információs lapján kiolvasható adatok:
  • Feladat neve: A feladat jellemzéséül adott név.
  • Feladat célcsoportja: Az adott célcsoport neve.
  • Feladat prioritása: A feladat fontossági szintje
    • Normál
    • Sürgős
    • Extra sürgős 
  • A feladat beküldésének ideje: A feladat beküldésének dátuma.
  • A feladat lezárva: A feladat tulajdonosa által történő lezárás dátuma.
  • Elkészültség: A feladatelvégzés aktuális állapotának százalékos értéke.
  • A feladat beküldője: A feladatot beküldő személy neve.
  • A feladat tulajdonosa: Az adott feladat elvégzéséért felelős személy neve. 
  • A feladat leírása: A beküldő által írt szöveges feladatleírás.
  • Napló: A feladatokon lévő műveleteket a program naplózza. Itt látható például mikor történt a feladat átvétele, lezárása, vagy esetleges időközi mentése.
  • Csatolmány: A linkre kattintva a feladathoz mellékelt állomány tölthető le.

Feladatokon végezhető műveletek

Egy feladaton háromféle művelet hajtható végre: 
  • Feladat átvétele: A feladatot a célcsoport tagjai közül bárki átveheti, így ő válik a feladat tulajdonosává, azaz ő lesz felelős a feladat elvégzéséért. Tulajdonossal rendelkező feladat is átvehető, így feladatnak lehet új gazdája, átvéve valakitől annak menedzselését, elvégzését. A feladat tulajdonosának a változásáról a feladat beküldőjének a rendszer automatikusan küld egy levelet.
    Ebben az esetben az adott feladat adatai alatt a Feladat átvétele űrlap látható, ahol az Igen/Nem lista segítségével vehetjük magunkhoz a feladatot.



  • Feladat mentése: A feladat lezárása előtt, ha annak adatain (pl. elkészültségének értékén) változtatás történik, akkor az Elkészültség listából a megfelelő százalék érték kiválasztásával, majd a Módosítások mentése gombra kattintva rögzíthetjük azt. Megjegyzés is adható a feladathoz, amely bekerül az adott feladat Napló részébe.
  • Feladat lezárása: A feladat tulajdonosa ezzel jelzi, hogy a feladattal nem kell tovább foglalkozni. Ennek oka többféle lehet:
    • A feladat befejeződött.
    • A feladat valamilyen okból félbeszakadt, folytatása nem szükséges
A feladat lezárásakor a feladatlistából kikerül az adott feladat, de tárolásra kerül, hogy azt mikor fejezték be. Lezárás előtt az Elkészültség értéket mindig be kell állítani (nem íródik be automatikusan 100%), hiszen nem egyértelmű, hogy egy feladat 100% készültségi fokon fejeződik e be.
A feladat mentésére és lezárása csak a feladat tulajdonosának van lehetősége az alábbi űrlapon, amely a feladat információs lapja alatt jelenik meg:
A feladat lezárásáról a feladatot beküldő személy elektronikus levélben értesül.

Célcsoportok létrehozása

Célcsoportokat csak adminisztrátori jogosultsággal tudunk létrehozni. Ekkor a Feladatblokk lábrészében megjelenik a Csoportok kezelése link.

Erre kattintva átjutunk a Csoportok kezelése felületre, amely 3 fülre oszlik:

  • Csoportok listája: A feladatblokkhoz létrehozott csoportjainkat és a hozzájuk tartozó csoporttagokat listázza ki táblázatos szerkezetben.
  • Új csoport felvétele: Az űrlap segítségével új csoport hozható létre.
  • Felhasználó csoporthoz rendelése: A megjelenő űrlap segítségével felhasználónév segítségével felhasználók rendelhetőek az egyes csoportokhoz.

Új csoport felvétele

Az Új csoport felvétele fülre kattintva a megjelenő űrlap kitöltésével vehetünk fel új célcsoportokat, amelyeknek a felhasználók feladatokat küldhetnek. Az űrlap elemei:

  • Új csoport neve: Az a megnevezés adható meg itt, amely alapján a felhasználók a feladat beküldésekor a célcsoportot kiválaszthatják a listából.
  • Új csoport leírása: Metaadatmező, amely jelenleg csak jellemzi a csoportot, de nem jelenik meg sehol a feladat beküldése során ez az érték sehol, csak a csoportok listájában.

Felhasználó csoporthoz rendelése

A Felhasználó csoporthoz rendelése fülre kattintva az űrlap kitöltésével 1 felhasználó hozzáadható a kiválasztott csoporthoz.

  • Csoportnév: A listából válasszuk ki azt a csoportot, amelyhez a felhasználót hozzá akarjuk rendelni.
  • Felhasználónév: A csoporthoz hozzárendelni kívánt személy Moodle felhasználónevét kell itt begépelni.

Csoportok listája

A Csoportok listája fülre kattintva táblázatos formában láthatjuk a csoportjaink adatait:

  • ID: Csoport azonosítószám.
  • Csoportnév: A csoportok neveit tartalmazó oszlop.
  • Csoportleírás: Az egyes csoportok metaleíró adata.
  • Felhasználók: Minden egyes csoportnál felsorolásszerűen az azokhoz rendelt felhasználók listája (név-felhasználónév formában). A csoportból egy felhasználót a neve mögötti Törlés ikonnal
    lehet eltávolítani.
  • Az utolsó oszlopban találjuk a csoport szerkesztési lehetőségeket, amellyel a meglévő csoportot szerkeszthetjük (nevét és leíró mezőjét), illetve a csoport törölhetjük.

Blokk beállítások

A blokk beállítási opcióihoz a Moodle felületét szerkesztésre kell bekapcsolni. Ekkor a jobb felső sarokban lévő Beállítás ikonnal előcsalogatható menüben válasszuk a Feladatblokk blokk beállítása lehetőséget.
A szokásos blokk beállítások mellett minket igazán az Admin csoport kiválasztása rész érdekel. A blokkban ugyanis kiválasztható egy célcsoport, akiknek tagjai kilistázhatják az összes beküldött feladatot, de a számukra nem lehet feladatot küldeni. Ők azok, akik a igazán megfigyelőként vesznek részt (általában a tagjai a főnökök :) )
A megjelenő listából kell kiválasztani egy korábban már felvett csoportot.

Mindazok számára, akik tagjai az itt beállított csoportnak megjelenik a blokk felületén az Összes feladat link, amelyre kattintva táblázatos formában kilistázódik az összes beküldött feladat.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese