Nem is olyan régen elindítottuk a sorozatot, amelynek alapjait Kevin Werbach Gamification Coursera kurzusa adja.
Vágjunk is bele a közepébe, és definiáljuk a dolgot: Játék elemek és játéktervezési technikák használata nem játék környezetben.
Amennyiben figyelmesen olvassuk a leírtakat, beláthatjuk, hogy két lényegi eleme van a mondatnak.
Egy játék megtervezése soha nem mechanikus folyamat. Természetesen komoly szabályai vannak és adott mintákat is követhetnek, de kellő kreativitás is szükségeltetik hozzá. Annak érdekében, hogy egy jó gamifikációs képzést hajtsuk végre komoly játéktervezői munkára van szükségünk, nem elég összevissza a folyamatba bedobálni mindenféle játékelemet.
Mindezek mellett amikor gamifikációs elvek szerint építünk fel egy képzést, nagyon fontos, hogy figyelembe vegyük: Egy játék fő célja maga a szórakoztatás, a képzés esetén azonban ez nem lehet fő cél, ugyanis ebben az esetben elveszítjük az eredeti célunkat, azaz adott készségek, jártasságok kialakítását, ismeretek elsajátítását. A szórakozás ebben az esetben egy olyan tényező, amelynek célja, hogy elősegítse a képzési cél elérését.
Jelen blog gamifikációs sorozatában természetesen át fogjuk tekinteni ezeket az elemeket, és átbeszéljük ezeket a technikákat.
Vágjunk is bele a közepébe, és definiáljuk a dolgot: Játék elemek és játéktervezési technikák használata nem játék környezetben.
Amennyiben figyelmesen olvassuk a leírtakat, beláthatjuk, hogy két lényegi eleme van a mondatnak.
- Az egyik a mondat második fele, amelyben rögzítjük a következőt: A gamifikáció esetén nem játékot építünk. Nem egy meglévő vagy éppen kialakítandó, megépítendő, leprogramozandó (a kívánt rész törlendő) játékról van szó, amelyet aztán felhasználunk, beépítünk az adott rendszerbe. Ha képzésben gondolkodunk, akkor értsük ezt úgy, hogy nem egy társasjátékot, egy meglévő számítógépes játékot használok fel a képzés során. Természetesen ennek is megvan a jelentősége, és megvan a létjogosultsága, de ekkor nem gamifikációról beszélünk.
- A mondat első fele adja meg itt meg számunkra tehát, hogy mitől is lesz az. Hiszen egy képzési környezetben (órai munka során vagy egy Moodle kurzuson belül, esetleg egy teljes szemeszter időtartama alatt, és még sorolhatnánk) felhasználjuk a különböző játékok építőköveit (elemeit) és az ezeknek az építőköveteknek az összeillesztésére használt mechanizmusokat, tervezési megoldásokat.
Egy játék megtervezése soha nem mechanikus folyamat. Természetesen komoly szabályai vannak és adott mintákat is követhetnek, de kellő kreativitás is szükségeltetik hozzá. Annak érdekében, hogy egy jó gamifikációs képzést hajtsuk végre komoly játéktervezői munkára van szükségünk, nem elég összevissza a folyamatba bedobálni mindenféle játékelemet.
Mindezek mellett amikor gamifikációs elvek szerint építünk fel egy képzést, nagyon fontos, hogy figyelembe vegyük: Egy játék fő célja maga a szórakoztatás, a képzés esetén azonban ez nem lehet fő cél, ugyanis ebben az esetben elveszítjük az eredeti célunkat, azaz adott készségek, jártasságok kialakítását, ismeretek elsajátítását. A szórakozás ebben az esetben egy olyan tényező, amelynek célja, hogy elősegítse a képzési cél elérését.
Jelen blog gamifikációs sorozatában természetesen át fogjuk tekinteni ezeket az elemeket, és átbeszéljük ezeket a technikákat.
Megjegyzések